120 BPM (from 19.1 with EN sub)

120 BPM Regie: Robin Campillo, mit Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois, Adèle Haenel, Antoine Reinartz, Frankreich 2017, 140 min, Französisch mit deutschen Untertiteln, FSK 16.

Source: IMDB

Regisseur und Drehbuchautor Robin Campillo dokumentiert mit 120 BPM die Gefühle während einer Epidemie. Er zeigt, was es bedeutet, zwischen Tod und Widerstand zu leben. Seine eigene Erfahrung mit ACT UP (AIDS Coalition to Unleash Power) bietet die Grundlage dieses Spielfilms, der Nathan folgt, als er zum ersten Mal eins der Gruppentreffen betritt und schließlich die Ideologie der Gruppe, die direkte Politik, erforscht. ACT UP nutzte Formen der direkten Aktion, um die Bevölkerung über Safer Sex aufzuklären und pharmazeutische Firmen und Behörden dazu zu bewegen, das Retten von Leben vor Profite zu setzen. Durch Nathan werden wir Zeugen der Kämpfe, die die Gruppe führt, aber auch der Konflikte unter den Gruppenmitgliedern. Parallel dazu folgen wir seiner frischen Beziehung zum AIDS-Aktivisten Sean, in den er sich vor dem Hintergrund von Demonstrationen, Debatten und sich verschlechternden Gesundheitszuständen verliebt.

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Campillo zeigt eine allzu oft unsichtbare Community, die in einer Zeit von unvorstellbarem Verlust gegen Ignoranz und Gleichgültigkeit sowie für ihr Leben und das ihrer Freunde kämpft. Durch Szenen, die von tiefer Verzweiflung bis hin zu ekstatischer Freude reichen, wirft der Film die Frage auf, wie wir im Angesicht der eigenen Sterblichkeit ein politisch bedeutsames Leben führen können.

- Kris Woods

Source: IMDB

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120 BPM Director: Robin Campillo, with Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois, Adèle Haenel, Antoine Reinartz, France 2017, 140 min, French with English subtitles, FSK 16.


Written and directed by Robin Campillo, whose previous work as collaborator with Laurent Cantet on THE CLASS earned him a reputation for tackling issues with empathy and intelligence, has produced something akin to a documentary of the emotions felt whilst living through an plague, portraying the vast spectrum of feelings brought about through death and resistance - from the deepest of despair to ecstatic joys.

Based on his own personal experiences with ACT UP (AIDS Coalition to Unleash Power), 120 BPM portrays the lives the group as they protest, raise awareness, and live during the AIDS epidemic in the late 80’s and 90’s. ACT UP consisted of individuals either directly or indirectly affected by the virus and established itself in France in 1989. It utilised forms of Direct Action to educate the population about safe sex practices as well as pressuring pharmaceutical companies and government agencies to focus on saving lives rather than profit. The film follows Nathan as he enters an ACT UP group meeting for the first time and from their explores the group's idea of direct politics. Through him we witness the inter and intra personal struggles of the group. Parallel to this we explore Nathan’s fledgling relationship with AIDs positive activist, Sean, as they fall in love against the backdrop of protest, debate, and deteriorating health.

Campillo has made visible an all too often unseen community, fighting at a time of unimaginable loss against ignorance and apathy for their own lives and those of their comrades and friends. Above all he raises the questions of what it means to act in politically meaningful way and how to live a life in full awareness of one’s own mortality.

- Kris Woods